zijn 2 leerkrachten in
Nadowli, 40 km ten noorden van Wa. Jonas is een gepensioneerde leerkracht, die
nog lesgeeft op een katholieke basisschool in het vak Religion. Peter is
een jongeman, die sinds 2 jaar lesgeeft op een onderbouwafdeling van de
middelbare school (Junior High School). Hij geeft vocational crafts, en wel het onderdeel weaving. Van touwen maakt
hij door een bepaalde wijze van knopen en door het gebruik van verschillende
kleuren de mooiste stoelbekledingen. Voor de bezoekers van Ghana: de stoelen
van KOSA en de stoelen van de ontvangstruimte van Sognaayilli.
Door onze collega
Adrienne was ik gevraagd om eens met deze 2 leerkrachten te praten. Want ze
hebben 1 overeenkomst: ze zijn blind. Stel het je maar voor. Je ogen dicht en
voor de klas. Bij dat idee krijg ik het Spaans benauwd, als leerkracht heb je
je ogen o zo nodig.
Vorige week hebben we een
gesprek gehad. Best lastig want Ghanezen zijn wat vormelijk, zeker in het
begin. Blinde mensen zijn bovendien wat meer op zichzelf, altijd afwachtend. Ik
had me wat voorbereid op wat tips in klassenmanagement en hoe zich te
verzekeren van support van ziende leerlingen en collega’s. Maar hun vragen gingen
vooral over leermiddelen. Allebei hebben ze geen braillepapier en een frame met
pen om in Braille te schrijven. Jonas wil graag een bijbel. Nu werkt hij als
volgt: zijn dochter leest voor uit de bijbel en hij schrijft het op in Braille
op een frame dat telkens zinnen door elkaar laat lopen ( en dan kan een blinde
er niets meer van maken, al die puntjes door elkaar). Wat een investering om
een klein stukje bijbeltekst voor te kunnen lezen! Ook Peter beschikt niet over
een tekstboek waarin de onderwerpen van zijn vak uiteengezet worden. Voor zijn
vak heeft hij ook geen budget om materialen van te kopen!
Ismail, de leerkracht van de blinde studenten in Wa
Senior High School, kan mij 2 pakken Braillepapier, 2 frames en 2 pennen (een
soort prikpennen) verkopen. Die heb ik vandaag aan Jonas en Peter gegeven. Jonas als een
kind zo blij. In een klein gesprekje vertrouwt hij me toe, dat hij verhalen
gaat schrijven, hoe ontroerend. Ik vertel hen, dat we dit
kunnen doen dankzij familie, vrienden en collega's.
Peter geeft les terwijl er géén ziende klassenleerkracht aanwezig is, net als in ons voortgezet onderwijs: vakleerkrachten. Ik bied Peter aan om een les bij te wonen en er dan samen over te praten. Het is
een ervaring. Hij doet zo zijn best. Hij geeft weefinstructie aan een klein
groepje van ongeveer 5 studenten, de rest, zo’n 35 leerlingen, wacht, sommigen
maken huiswerk, sommige slapen, giechelen of kletsen zachtjes, een enkeling
probeert de leerlingen te bewegen zich met respect op te stellen jegens hun
leerkracht. Voor mij een positieve verrassing, maar het blijkt ook wel aan mijn
aanwezigheid ( d.w.z. 1 paar ogen) te liggen. Vijf leerlingen verlaten het lokaal tegen de regels. 35
Kinderen zonder bezigheid, dat zou oorlog worden bij ons. Een keer komt een
ziende collega controleren om orde op zaken stellen. Toch wel mooi, want
ondersteuning van collega’s is zo belangrijk.
Ik geef wat tips,
maar er is geen pedagogische en didactische basis waar die tips op aansluiten,
dus erg moeilijk voor Peter. We komen te spreken over meer kinderen
bezighouden met werk. Maak kleine frames waar kinderen in kleine groepjes mee
kunnen oefenen. Hij vindt het geweldig. Alleen deze keer laat ik ook wat meer
initiatief bij hem zelf. Hij gaat naar de timmerman om af te spreken
wat hij wil hebben en overlegt dan met mij. Mensen zijn hier soms ook wel gemakkelijk. De assistant headteacher heeft gezegd te pleiten voor een stukje
budget voor Peter.
Ik ben ook nog bezig om
een tekstboek Religion voor Primary school en een tekstboek vocational crafts
voor JHS te bemachtigen. Ik kan het dan scannen en bewerken en met behulp van Ismail
printen in Braille. Alweer zo’n klein projectje, waarin ons Fons toch weer iets
groots heeft verricht.
(Niet vergeten, even op Floris klikken boven en dan vind je ook het webalbum Jonas en Peter.)
(Niet vergeten, even op Floris klikken boven en dan vind je ook het webalbum Jonas en Peter.)
Ha Jeannine en Bas,
BeantwoordenVerwijderenVeel te weinig tijd genomen om jullie weblog bij te houden. Jammer, want jullie schrijven zo beeldend! Heerlijk om te druven dromen, ook al weet je niet wat al je inspanningen daadwerkelijk of op langere termijn opleveren.... En wat heerlijk dat er mensen zijn, die hun dromen ook leven!!!
Jeannine, ik wens je (alvast..) een heel mooi nieuw levensjaar, met dromen, die tot leven komen, met verrassingen, die je helpen vertrouwen en kracht te blijven vinden. Veel liefs, ook voor Bas, natuurlijk.
Anney